Vinkkejä lapsiperheiden arkiruokailuun Syö hyvää -tapahtumissa
Maa- ja kotitalousnaiset kertovat uusista ravitsemussuosituksista Kuluttajaliiton Syö hyvää -hankkeen kumppaneina. Tänä syksynä neuvonnan ko
Kuluttajaliitto ja Maa- ja kotitalousnaiset haluavat kiinnittää huomion lapsiin kohdistuvaan elintarvikemarkkinointiin. Kahden viikon aikana järjestetään useita aihetta käsitteleviä, avoimia luentotilaisuuksia eri puolella Suomea.
Markkinoinnissa lapsille suunnattuja peruselintarvikkeita ovat jogurtit, juomat, murot, keksit ja välipalatuotteet. Ne ovat ravintoarvoiltaan usein heikkolaatuisempia vastaaviin aikuisille suunnattuihin tuotteisiin verrattuna.
Aikuisten tuotteita mainostetaan terveellisyydellä ja luonnollisuudella, mutta lapsiin vedotaan värikkäillä mainoshahmoilla, kylkiäisillä ja puuhatehtävillä. Lapsia houkutellaan tuotemaailmaan myös verkkosivuilla, joiden sisältö koukuttaa lapsia ja tekee tuotemaailman tunnetuksi. Mobiilisovelluksilla löydetään uusia keinoja vaikuttaa lapsiin.
Aihetta pohditaan myös Kuluttajaliiton ”Miksi lapsille markkinoidaan elintarvikkeita?” -videossa.
Avoimet yleisötapahtumat järjestetään Kuluttajaliiton Syö hyvää -hankkeen puitteissa. Maa- ja kotitalousnaisten ruoka-asiantuntijat luennoivat tapahtumissa.
Tapahtumat ovat osa Consumers’ Internationalin maailmanlaajuista kampanjaan, jonka teema tänä vuonna on kuluttajien oikeus ja mahdollisuudet terveellisiin ruokavalintoihin.